FAQ

Nedan har vi svar på de vanligaste frågorna, övriga frågor vänligen kontakta oss. Du kan nå oss via telefon 0454-50590 mellan 08:00-17:00 på vardagar. Via mail kontakt@maskinklippet.se dygnet runt samt chatta med oss i supportchatten när vi är online, vårt mål är att besvara alla samtal direkt och mail inom 24 timmar mellan 08:00-17:00 på vardagar.

Vad innebär det att förhandsboka en produkt?

Vissa utvalda produkter finns för förhandsbokning på Maskinklippet. Detta är produkter med mycket hög efterfrågan där man genom att förhandsboka kan ställa sig i kö för att ta del av kommande inleveranser. I rådande tider har vi tyvärr inga exakta leveransdatum på dessa utan de skickas ut i turordning till alla som förhandsbokar. Du kan när som kontakta oss och avbryta din köplats, fram till och med den dag som produkten skall skickas till dig.

Kan jag handla på Maskinklippet som företagare?

Absolut. När du kommer till kassan finns där två flikar: privat eller företag.

Välj vilket du föredrar att handla som och sedan kan du börja fylla i uppgifter såsom organisationsnummer, adress, mail etc. Om du önskar separat fakturamail och/eller referens på din order så kommer fält för detta längre ned i kassan.

Jag vill lägga till en produkt på en order jag redan lagt, hur gör jag?

Du lägger en ny order. Skicka sedan ett mail till kontakt@maskinklippet.se eller ring oss på 0454-50590 så plockar vi bort eventuell fraktkostnad.

Vad kostar frakten?

För att se exakt fraktkostnad för din order knappa in ditt postnummer i kassan, stora delar av vårt sortiment har en gräns för fri frakt vid ordervärde över 2500 kr.

Hur fungerar öppet köp/retur av produkt?

Vi erbjuder öppet köp i 30 dagar vid oanvänd vara. Vill du utnyttja öppet köp så skicka tillbaka varan väl förpackad i oskadad originalförpackning tillsammans med ifyllt returdokument (som du finner nedan). Du som kund står för returfrakten med valfri transportör, skicka till vårat närmaste ombud är okej. Vill du nyttja vårt fraktavtal? Hör av dig på mail med ordernummer och vilken vara du vill returnera. Vi återbetalar hela produkternas värde till dig när varan har kommit i retur välemballerad och oskadad. Om originalförpackningen är skadad eller tejpad på görs 20% avdrag på krediteringen. Om varan är skadad görs en individuell bedömning av skadan. OBS! Retur av delar i ett paket innebär ordinarie kampanjpris på resterande paketartiklar. Önskar du byta storlek eller produkt lägger du en ny order.

Vänligen fyll i retursedeln som du kan ladda ner här.

Returadressen är: Maskinklippet.se, Byggesvägen 4, 375 32 Mörrum

Måste jag vara hemma och ta emot varorna vid hemleverans?

Om din order levereras med hemleverans från Postnord får du ett sms med alternativ på dagar och tider för leverans, på utvalda fraktsätt kan du också välja att be transportören ställa av varorna utan kvittens. Om du får upp alternativet "hemleverans utan kvittens" i kassan på Maskinklippet.se måste du välja det redan här, vi kan inte justera i efterhand. Ansvaret för varan övergår till kund så snart varan lämnats av transportören. Löpande leveransinformation ges av transportören under transporten.

Går det att beställa presentkort?

Javisst! Presentkortet levereras digitalt till din mail inom en timme efter att du genomfört köpet och kan användas både online och i butik, smidigt va? Presentkortet gäller på hela sortimentet inklusive kampanjvaror och är giltigt i två år. Klicka här för att beställa ditt presentkort.

Osäker på saldot på ett befintligt presentkort? Kolla saldo här.

Hur lång är leveranstiden på min order?

Lagervaror skickas oftast inom tre helgfria vardagar men kan ta fler arbetsdagar under perioder då belastningen på vårt lager är högre. Övriga artiklar är beställningsvaror och har då specat ”skickas inom x-x dagar” på respektive produktsida. 

Transporten tar sedan vanligtvis 1-3 arbetsdagar om det är skickat till ombud. Tyngre och/eller längre produkter, så som gräsklippare och röjsågar, som levereras med hemleverans lägger på ytterligare 1-3 arbetsdagar på transporttiden.

När varorna är skickade får du ett leveransmail med innehållet av försändelsen samt sändningsnummer om sådant är tillgängligt (här ser du även hur många kollin/paket försändelsen är skickad i). OM din order är uppdelad i flera separata leveranser kommer du få ett mail per försändelse. Du kommer inte kunna se information om försändelsen förrän den ankommit till första terminal vilket normalt sett tar 1-2 helgfria vardagar, därefter kan du följa försändelsen i detalj.

Jag har inte fått någon faktura/kvitto?

Fakturor och betalningsbekräftelse skickas inte från Maskinklippet utan direkt från Walley som sköter alla betalningar. Har du råkat radera detta mail eller behöver underlag för bokföring är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Jag har inte fått något ordererkännande?

Orderbekräftelsen kan då ha filtrerats bort. Slå ett öga i din mapp för skräppost så ligger ditt ordererkännande säkert där. Du får ordererkännandet inom några timmar efter att du lagt din order. Om du beställt som företagskund för första gången kan köpet behöva gå igenom fler säkerhetssteg och därmed ta upp till 24h innan det går igenom. Misstänker du däremot att du angett fel mailadress eller att köpet inte gått igenom kontaktar du vår kundtjänst.

Vilka skickar ni varorna med?

Generellt så skickar vi alla paket med Posten MyPack Collect och du hämtar ut det hos ditt närmaste postombud efter att du fått paketet aviserat på sms om du angett mobilnummer och i annat fall brev.

Större och tyngre kolli skickar vi med främst med MyPack Home. Kollin som går direkt från leverantörens lager kan även skickas med Schenker, DHL eller UPS och efter telefonavisering till dig blir paketet levererat till din dörr. All fraktinformation kring just din order kommer upp i kassan innan du slutför köpet.

Tips: I Postnords app kan man följa sitt paket så snart vi bokat frakten och även bli aviserad via denna. Ladda smidigt ner den i Google Play eller App Store.

Kan jag få varorna levererade till annan adress?

Ja, efter att du fyllt i dina uppgifter i kassan kan du välja en kryssruta som säger "Annan leveransadress" och fylla i leveransadressen där., detta kräver oftast att du verifierar dig med Bank-ID. För Din säkerhet kan vi tyvärr INTE ändra leveransadressen i efterhand då detta är en risk för bedrägeri, utan kommer då istället be dig avbryta din första order och lägga en ny med korrekta uppgifter.

Jag får inte upp alternativet faktura?

I samarbete med Walley, ett varumärke under Collector Bank, erbjuder vi betalning med Walley Checkout via faktura och övriga betalalternativ. De jobbar hårt för att säkerheten ska vara hög och ibland kan det bli stopp att välja faktura som betalalternativ. Du kan alltid välja kortbetalning och direktbetalning alternativt om du ringer Walley på 010-161 00 00 kan de redogöra för vad problemet är och eventuellt öka din kreditlimit via manuell bedömning.

Finns det en fysisk butik?

Vi har ett showroom i Blekinge med utvalda produkter. Du hittar oss på Byggesvägen 4, Mörrum. Där finns även vår kunniga support och verkstad. Våra öppettider är normalt sett helgfria vardagar 9-16. Dessa tider kan avvika, kolla alltid uppdaterade öppettider på Google.

Är alla maskiner provkörda och testade före leverans?

Maskiner från Husqvarna funktionkontrolleras av vår personal innan de skickas till kund. Det är en unik trygghet som kund på Maskinklippet och du vet att du alltid får hem en felfri produkt. Observera att vissa produkter skickas utan olja i p.g.a. risken för läckage. Kontrollera alltid oljenivån innan uppstart av maskinen.

Jag är osäker på vilken maskin som är lämplig för mina behov, vad gör jag?

Då har du kommit till rätt butik, du tar kontakt med oss via mail, telefon eller chatten så ska vi hjälpa dig till ett bra köp som motsvarar dina behov.

Jag har tagit motorsågskörkort och fått en värdecheck, kan jag använda den när jag handlar på Maskinklippet?

De går alldeles utmärkt, du fyller i checken och postar den till oss, i kassan väljer du betalsätt faktura och skriver i noteringsrutan att du postat värdechecken så drar vi av rabatten på din faktura innan vi aktiverar den. Vi skickar varorna när vi fått värdechecken. OBS! Värdecheck från Stihl utgår från deras ordinarie priser, kolla inne på Stihl.se eller kontakta oss för mer info.

Vart hittar jag pinkod till min Husqvarna Automower?

Av säkerhetsskäl skickar vi pinkoden separat via mail. Du kommer att få den samma eller någon dag senare. Har du inte mottagit den inom rimlig tid kan du alltid kontakta oss med bild på din legitimation samt produktbrickan på maskinen så plockar vi fram den till dig på nytt.

Vad händer om mina varor har olika leveranstid i samma order?

Vi försöker i största möjliga mån att sampacka dina varor för att minska antalet leveranser, därav kan det ta någon dag extra även på lagervaror i de fallen vi väntar in en beställningsvara. Önskar du delleverans är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.