Köpvillkor

Dessa köp- och leveransvillkor gäller mellan dig som kund och Maskinklippet AB, 556554-9937, E-handel med produkter inom skog och trädgård, Box 15, 375 21 Mörrum, 0454-50590, kontakt@maskinklippet.se, nedan ”Företaget”, när du handlar hos oss på vår hemsida Maskinklippet.se eller lägger beställning per telefon.

Besöksadress (showroom och verkstad): Byggesvägen 4, 375 32 Mörrum. Klicka här för att se öppettiderna i vårt showroom.

Finner du inte svar på din fråga här nedan, vänligen kontakta kundservice på kontakt@maskinklippet.se eller 0454-50590.

GENOMFÖRT KÖP

När du genomför en beställning ingås ett avtal om köp mellan dig och Maskinklippet AB. Avtalet gäller till dess du mottagit din vara och erlagt betalning. När din beställning bekräftats skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit - vi ber dig att spara denna handling. För att lägga en beställning och ingå avtal med oss måste du vara minst 18 år gammal. Maskinklippet förbehåller sig rätten att neka en order. I samband med att du godkänner köpvillkoren och genomför din beställning på Maskinklippet färdigställs din order och vi kan oftast inte göra några ytterligare ändringar på din order. Vi ber dig därför att alltid noggrant gå igenom din varukorg och dina uppgifter så som leveransadress, fakturamottagare etc innan du färdigställer beställningen.

PRISER

Alla priser på webbplatsen är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive 25 % moms. Om du som kund själv väljer det kan priser visas exklusive moms, du byter till exklusive moms i sidhuvudet. Angivna priser inkluderar inte frakt- eller betalningsavgifter vilka kan förekomma beroende på dina val. Sådana avgifter anges separat, innan betalning sker.

PRODUKTINFORMATION

Information om produkter, priser och leveranskostnader angivna på webbplatsen kan ändras utan särskilt meddelande. Produktbilder och andra bilder på webbplatsen ska endast ses som illustrationer och inte som exakta beskrivningar av produkterna. Maskinklippet AB reserverar sig för eventuella fel i angivna priser, texter och annat innehåll samt felaktiga uppgifter som av misstag förekommer på webbplatsen. Om vi upptäcker felaktigheter i kommunicerad information gällande din beställning, såsom avseende prisuppgift eller leveranstid, meddelas du om det snarast möjligen varpå du har möjlighet att ändra eller annullera din beställning. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök i samband med detta kommer att polisanmälas.

BETALNING

Olika betalsätt erbjuds på webbplatsen och du kan som kund välja att betala direkt vid beställning eller, för de produkter där det erbjuds, välja fakturabetalning, delbetalning eller annan metod för betalning i samarbete med tredje part. I vissa fall behöver en kreditupplysning inhämtas. Vid större summor kan du behöva verifiera dig en extra gång via bank-ID, du får då ett mail från Walley och ordern går igenom först efter att du godkänt köpet. Är du osäker på att mailet är äkta? Kontakta Walley på 010 - 161 01 00 eller hello@walley.se. Maskinklippet hanterar inte själva några person- eller kreditkortsnummer utan detta administreras av Walley. Alla varor förblir Maskinklippets egendom tills full betalning är erlagd. Detta gäller även om varan har levererats till dig eller aktuellt postombud.

Betalningsalternativ via Walley

  • Direktbetalning via bank (Trustly)
  • Swish
  • Faktura (utan avgift)
  • Delbetalning
  • Konto (avi skickas en gång per månad)
  • Direktbetalning med kort (pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen)

Allmänna villkor för betalning, privat

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Företag via Walley

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Maskinklippet.se. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om du handlar som företagskund för första gången kan några ytterligare säkerhetssteg behövas, det kan då ta upp till 24h innan köpet går igenom och du mottar orderbekräftelse.

Allmänna villkor betalning, företag

Föreningar och stiftelser

Precis som för övriga bolag så görs en kreditprövning för föreningar och stiftelser i samband med köp. Då denna typ av bolag sällan har en juridisk person bakom så är ofta kreditprövningen något striktare. Du kan då få upp att faktura- eller delbetalningsköp inte är tillgängligt för valt kundnummer. Om du önskar ompröva limiten kan du kontakta Walleys kundtjänst (hello@walley.se) med följande information; senaste årsrapporten (resultat och balansräkning) samt styrelseprotokoll. Om möjligt kan du även lägga beställningen i föreningen eller stiftelsens namn och betala med kort eller direktbetalning. Behöver du ytterligare dokument för bokföringen är du varmt välkommen att kontakta oss.

LEVERANS

Maskinklippet AB erbjuder olika leveransalternativ beroende på produktens mått och vikt. I kassan framgår möjliga transportsätt samt eventuell fraktkostnad för dessa. Alla priser på Maskinklippet.se avser leverans inom Sverige. Avisering sker vanligtvis via sms om inte annat alternativ valts. Svenskt mobiltelefonnummer krävs för sms-avisering. Vid ändring av leveransadress eller andra uppgifter efter att ordern skickats tillkommer en avgift i enlighet med transportörens gällande prislista.

Leverans sker med Postnord, Schenker, DHL, Bring eller UPS. Du kan se mer leveransinformation och välja leveranstyp för just dina varor när du kommer till kassan. Kostnadsfria leveranser är tillämpat för stora delar av vårt sortiment vid ordervärde över 1000:-. Ett fraktfritt alternativ ges då och du kan sedan mot ett tillägg byta till annan transporttjänst. Enhetsfrakt 69:- på order under 1000:-.

Leveranstid

Lagervaror skickas oftast inom två helgfria vardagar. Övriga artiklar är beställningsvaror och vi har då specificerat ”skickas inom x-x dagar” på respektive produktsida. Detta är en uppskattad tid inom vilken vi kan skicka din order från vårt lager, men tänk på att det kan ta flera arbetsdagar under perioder då belastningen på vårt lager är högre.

Transporten tar sedan vanligtvis 1-3 arbetsdagar om det är skickat till ombud. Produkter som levereras med hemleverans adderar ytterligare 1-3 arbetsdagar på transporttiden.

När varorna är skickade får du ett leveransmail med innehållet av försändelsen samt sändningsnummer om sådant är tillgängligt, här ser du även hur många kollin/paket försändelsen är skickad i. Du kommer inte kunna se information om försändelsen förrän den ankommit till första terminal vilket normalt sett tar 1-2 helgfria vardagar, därefter kan du följa försändelsen i detalj. Majoriteten av alla paket skickas från vårt centrallager eller butikslager med Postnord som transportör. Övriga varor skickas från respektive leverantörs lager och kan då skickas med annan transportör så som DHL, Schenker, Bring eller UPS. Om varorna skickas från annat lager än våra egna anges detta i kassan innan du lägger ordern.

Det är viktigt att du, om du endast kan ta emot varorna före eller efter ett visst datum, anger detta i kassan för att du skall undvika eventuella lagerhyror hos transportören. Vi kan dock aldrig garantera ett specifikt leveransdatum. Maskinklippet kompenserar inte dig som kund vid eventuella leveransförseningar. Boka inte in arbete eller hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan!

Delleverans

Om din order är uppdelad i flera separata leveranser på grund av att det skickas från olika lager kommer du få ett mail per försändelse - du blir EJ debiterad extra för eventuella delleveranser.

Hemleverans

Varor över 20kg och/eller skrymmande med en längd överstigande 1,5m levereras med hemleverans, du kan även välja till hemleverans på varor under 20kg i kassan mot en kostnad. Vid hemleverans får du ett sms så snart försändelsen ankommit till din närmaste terminal. I detta sms väljer du dag och tid för hemleverans. För alla hemleveranser gäller transport fram till tomtgräns eller så långt körbar väg når. Vid hemleverans till lägenhetshus levereras varorna till porten. Vid utleverans/hemkörning, se till att husnummer tydligt syns från närmaste väg eller att brevlåda är tydligt markerad med husnummer/namn. Vid retur av paket pga att ovanstående saknas, kommer returfrakt debiteras kund. Önskar du få varan lämnad utan kvittens väljer du detta, om möjligt,  i samband med att transportören aviserar leverans och ansvaret för varan övergår till dig som kund så snart varan lämnats av transportören.

Leverans till öar

Vi erbjuder leverans till fast adress på fastlandet enligt samma kostnad som finns på din orderbekräftelse. Kunden får själv se till att leveransen blir mottagen på denna adress och därefter ombesörja vidare transport till ö. Vid leverans till öar som saknar broförbindelse kan om möjligt särskild leverans avtalas med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Det är viktigt att ta kontakt med oss innan köp i denna fråga. Samma gäller för dig som avser att boka installationstjänst till ej brofast ö.

Ändring av leveransadress

I samband med att du godkänner köpvillkoren bekräftar du den angivna leveransadressen. Vi kan inte ändra denna i efterhand med hänsyn till eventuella bedrägeriförsök. Om du vid beställning önskar annan leveransadress kan du betala med kort eller direktbetalning och därefter välja att klicka i “annan leveransadress” och då ange annan adress än din folkbokförda adress.

Transportskada

Om du vid mottagande av varan upptäcker att transportskada inträffat, ber vi dig att omedelbart uppmärksamma chauffören på detta så att notering görs digitalt i deras system innan paketet kvitteras ut. Är paketet i så pass dåligt skick att produkten är oanvändbar kan du även välja att inte ta emot paketet. En av ovan handling är en förutsättning för att eventuella skador på produkterna skall kunna ersättas av oss. Därefter tar du kontakt med vår kundtjänst med bilder på paketet så hjälper dig vidare. Eventuella dolda skador måste anmälas till oss inom sju arbetsdagar efter mottagen leverans. Det är därför viktigt att du alltid kontrollerar dina varor efter mottagandet.

Ej mottagen eller ej uthämtad leverans

Om du inte infinner dig och tar emot de varor du köpt trots överenskommelse om tid och plats, kan du komma att debiteras för tillkommande frakt- och lagerkostnader. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Paket ligger kvar hos ombud/terminal i sju dygn från ankomstdagen. Du debiteras tur- och returkostnad samt eventuell lagerhyra för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur. Du debiteras också så kallad bomkörning om du ej är på plats och tar emot en installatör som du bokat via Maskinklippet. Börja inte använda produkten och kasta inte emballaget innan du kontaktat oss!

Hämta i butik

Du kan välja ”Hämta i butik Mörrum” som fraktsätt när du lägger din order. Du får då ett mail när din order är packad och du kan hämta ut den i vårt showroom på Byggesvägen 4, 37532 Mörrum. Ingen extra kostnad tillkommer. Om du inte vill gå in kan du ringa oss när du står utanför på 0454-50590 så kommer vi ut med paketet. Om din order inte hämtas inom 30 arbetsdagar från det att du fått ett mail om att den är klar för avhämtning så återförs varorna till lager och reservationen släpps.

Vad innebär det att förhandsboka en produkt?

Vissa utvalda produkter finns för förhandsbokning på Maskinklippet. Detta är produkter med mycket hög efterfrågan där man genom att förhandsboka kan ställa sig i kö för att ta del av kommande inleveranser. I rådande tider saknar vi tyvärr exakta leveransdatum på flera produkter men de skickas ut i turordning till alla som förhandsbokat. Du kan när som kontakta oss och avbryta din kö-plats, fram till och med den dag som produkten skall skickas till dig.

ÅNGERRÄTT

För kund som handlar på distans (t.ex. via Företagets hemsida eller per telefon) tillämpas Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Detta innebär att du vid distanshandel har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, utan att ange något skäl. (Vi på Maskinklippet erbjuder även 30 dagars öppet köp, läs mer under rubriken öppet köp). Fristen för att utöva din ångerrätt räknas från och med dagen efter du tagit emot din vara (om ångerfristens sista dag infaller en lördag, söndag eller helgdag kan du ångra ditt köp även nästkommande vardag). Om du köpt flera varor eller en vara som består av flera delar, räknas ångerfristen från den dag du mottar den sista varan eller den sista delen av varan. Är det fråga om regelbunden leverans av varor under en viss tid, räknas dock ångerfristen från det att du får den första leveransen. Om du som kund skulle uppleva att leveransen är osedvanligt försenad och som en konsekvens av detta inte längre vill genomföra köpet, åligger det dig att göra en avbeställning. I de fall vi redan har hunnit skicka försändelsen måste du ta emot varan. En avbeställning är endast giltig om du har erhållit en bekräftelse från Maskinklippet via mail eller telefon.

Vill du ångra ditt köp ska du fylla i vårt returformulär samt returnera produkten med valfri speditör till Maskinklippet AB, Byggesvägen 4, 37532 Mörrum. Här hittar du vår returblankett.

Information om ångerrätt och standardformulär för utövande av ångerrätten finns även på Konsumentverkets webbplats.

Om du ångrar ditt köp inom ovan angiven ångerfrist, så kommer återbetalning att ske utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar från det att du underrättat oss om att du vill frånträda avtalet (att du vill utöva din ångerrätt). Återbetalning innebär att vi betalar tillbaka de betalningar vi fått från dig, inklusive leveranskostnader i samband med utleveransen från vårt lager, dock ej returfrakt. Återbetalningen genomförs om möjligt med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om du inte uttryckligen kommit överens om annan metod med oss. Återbetalningen i sig verkställs utan kostnad. Om Walley saknar några uppgifter kommer de kontakta dig via mail för att kunna slutföra krediteringen.

ÖPPET KÖP OCH BYTE AV PRODUKT

Utöver vad som angivits ovan om ångerrätt erbjuder Maskinklippet AB öppet köp i 30 dagar från den dag du mottagit varan enligt följande villkor. Vi erbjuder öppet köp i 30 dagar vid oanvänd vara och oskadad originalförpackning. Vill du utnyttja öppet köp så skicka tillbaka varan väl förpackad i oskadad originalförpackning tillsammans med ett av följande dokument kvitto/orderbekräftelse/retursedel och anmärkning om att du vill utnyttja öppet köp. Du som kund står för returfrakten. Vi återbetalar hela produktens värde till dig när varan har kommit i retur väl emballerad och oskadad. Om originalförpackningen är skadad eller tejpad på görs 20% avdrag på krediteringen. Om varan är skadad görs en individuell bedömning av skadan. Vid retur står kunden för skador som kan uppstå under transporten. Det är viktigt att du direkt vid mottagande av varan kontrollerar att den stämmer överens med din beställning och uppfyller dina förväntningar, vi kan inte ta en använd produkt i retur.

OBS! Retur av delar i ett paket innebär ordinarie kampanjpris på resterande paketartiklar.

Önskar du byta storlek eller produkt lägger du en ny order. Om den nya ordern understiger 1000 kronor och du därför debiteras en fraktkostnad kan du skriva i meddelanderutan i kassan att den är kopplad till en retur och vi krediterar då fraktkostnaden på den nya ordern. Du betalar varorna precis som vanligt och blir sedan krediterad din ursprungsorder när vi mottagit och bekräftat ditt returpaket.

Vänligen fyll i följande retursedel vid retur: Returdokument

Returadressen är: Maskinklippet.se, Byggesvägen 4, 375 32 Mörrum

RETURNERING AV VAROR

Du har rätt att undersöka den produkt du köpt innan den returneras. För att utföra en sådan undersökning har du rätt att hantera varan i den utsträckning det är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Med andra ord kan du testa att varan fungerar, dock inte använda den i syfte av normalt bruk för att sedan returnera produkten. Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är vissa maskiner och batterier.

Vill du ångra ditt köp ber vi dig att returnera varan i dess originalförpackning, komplett med emballage och medföljande dokumentation. Observera att vi inte kan hantera en retur utan medföljande retursedel. Klicka här för att ladda hem retursedeln.

Returadressen är: Maskinklippet.se, Byggesvägen 4, 375 32 Mörrum

Returfrakt

Om du som kund utnyttjar din ångerrätt står du för fraktkostnaden när du skickar tillbaka varan.

Vi ber dig att omsorgsfullt hantera och paketera varan inför transport samt iaktta våra instruktioner gällande paketering och retursedel. Paketera varan så pass väl att den inte kan skadas under transporten samt agera med omsorg fram tills överlämning av varan sker till transportören. Glöm inte att alltid ta emot inlämningskvitto från transportbolaget och spara detta tills varan ankommit till Maskinklippets lager!

Värdeminskning

Från den återbetalning vi utför då du utövat din ångerrätt, kan vi avräkna ett värde motsvarande värdeminskning avseende den vara du returnerar. Detta kan omfatta förhöjda leveranskostnader till följd av dina val av leveransmetod och varans värdeminskning till följd av att du hanterat den i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Vi kan också härvid räkna in en proportionell andel av priset för en tjänst som delvis utförts innan du utövat ångerrätt om du under ångerfristen uttryckligen begärt att tjänsten skulle utföras. 

Tillverkningsprodukter och förbrukningsprodukter

Varor och produkter som är specialtillverkade efter dina önskemål som kund, omfattas inte av ångerrätten. Det kan gälla en vara som tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda anvisningar eller som annars ges en tydlig personlig prägel, såsom varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas. Ångerrätten gäller heller inte för sådana varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Företag

Om du beställer på Maskinklippet.se som näringsidkare tillämpas köplagen.

REKLAMATION

Om en vara du köpt är felaktig har du rätt att reklamera produkten genom att som första steg kontakta kundservice på kontakt@maskinklippet.se eller 0454-50590. Som konsument har du alltid rätt att reklamera din vara enligt konsumentköplagen. Du bör framställa meddelande om reklamation så snart som möjligt efter att du upptäckt felet, dock senast inom tre år efter att du mottagit varan.

Med fel avses ursprungliga fel på produkten som redan förelåg när du tog emot den, att varan inte stämmer överens med beskrivning, att den inte kan användas till det den är avsedd för, att den inte motsvarar vad du som köpare rimligen kunnat förvänta dig eller att den inte åtföljts av anvisningar som behövs för exempelvis installation, skötsel och användning. Med fel avses dock inte försämringar av produkten till följd av olyckshändelse, vanvård, felaktig eller utebliven service, felaktigt bränsle, felaktig montering eller onormal användning. Reklamationsrätten täcker inte heller normalt slitage och förbrukningsdetaljer såsom knivar, remmar etc. 

Beroende på omständigheterna och på vilket slags fel som upptäcks i varan, kan Maskinklippet AB komma att erbjuda leverans av ersättningsprodukt, avhjälpande i form av exempelvis reparation eller prisavdrag. I vissa undantagsfall kan du dessutom ha rätt att häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för dig som köpare och om inga andra åtgärder lämpar sig.

GARANTIER

Som återförsäljare förhåller sig Maskinklippet AB till eventuella produktgarantier tillämpade av tillverkarna av de produkter vi säljer. Garantitiden för en specifik produkt finner du på dess produktsida, viktigt att tänka på är att garantitiden kan vara kortare om du köper varan som företag och därmed brukar varan i professionellt syfte. Vissa varor, till exempel trädgårdsmaskiner, repareras av Maskinklippet.se eller annan auktoriserad serviceverkstad för respektive varumärke om fel skulle uppstå. För att service ska kunna utföras måste produkten skickas eller avlämnas på auktoriserad serviceverkstad. Kontakta kundservice för att få veta vilken verkstad som ska användas. Reparation under garantitiden är kostnadsfri. Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer kostnad för undersökning, eventuell frakt eller utkörning och reparation. Utbyte eller reparation av vara innebär ej förlängning eller ny garantitid.

1. Garantin räknas från och med inköpsdatum om inget annat framkommer. Garantin gäller endast om du lämnat in produkten hos oss på Maskinklippet eller hos annan auktoriserad verkstad av produktens varumärke.

2. Garantin täcker fabrikationsfel och omfattar nya reservdelar, eventuell frakt samt arbetslön.

3. Garantin täcker inte slitdelar (såsom remmar, kedjor mm), handhavandefel, frysskador på högtryckstvättar och bevattningsutrustning, felaktig anslutning, fel drivmedel, brist på underhåll, repor och småskador, åsknedslag, stöld, brand eller annan orsak som kommer från yttre påverkan m.m.

4. Om produkten har serienummer så gäller bara garantin om produktens serienummer fortfarande är synligt.

5. Om undersökning visar att det är ett fel som inte täcks av garantin eller att det inte är något fel på produkten så debiteras du fraktkostnad tur och retur samt eventuell felsökningsavgift.

SÄKER PRODUKTANVÄNDNING

Vid webborder påvisar kunden att den är kapabel att informera sig om beställda produkters korrekta användning, säkerhetshantering och skötsel genom produkternas bifogade instruktionsmanualer och support genom vår kundtjänst. Produkten kommer att överlämnas till er tillsammans med all nödvändig dokumentation och alla verktyg eller tillbehör som ska tillhandahållas. Vi kommer ge er instruktioner om produktens korrekta användning, säkerhetshantering och skötsel enligt produktens instruktionsmanual. För att förstå och bedöma riskerna med att arbeta med motorsåg, röjsåg eller andra potentiellt farliga maskiner behövs instruktioner. Var noga med att alltid bära skyddsutrustning, läsa igenom och förstå bruksanvisningen innan du använder din maskin. Skulle det vara några oklarheter, rekommenderar vi alltid att du kontaktar oss före köp, montering eller drift.

Husqvarna PDI

Maskinklippet.se är en auktoriserad återförsäljare till Husqvarna AB vilket innebär att vi vid köp av en Husqvarna® produkt dessutom kommer att packa upp och utföra leverans- och säkerhetskontroll innan leverans. Vid order via Maskinklippet.se påvisar kunden att den är kapabel att informera sig om beställda produkters korrekta användning, säkerhetshantering och skötsel genom produkternas bifogade instruktionsmanualer, support genom Maskinklippets kundtjänst och tillverkarens kundtjänst etc.

Värdecheck

Har du fått en Husqvarna eller Stihl värdecheck i samband med att du tagit motorsågskörkort så går det alldeles utmärkt att nyttja den när du handlar på Maskinklippet. Posta ifylld värdecheck till oss Maskinklippet AB, Box 15, 375 21 Mörrum. Skriv sedan ett meddelande i kassan till oss när du lägger din beställning så inväntar vi värdechecken och justerar priset innan vi skickar produkterna och aktiverar betalningen. OBS! Värdecheck från Stihl utgår från ordinarie priser.

ÄNDRINGAR AV AVTAL

Vid väsentliga ändringar av dessa villkor som påverkar ditt köp, meddelas du och ges tillfälle att godkänna de nya villkoren eller ångra din beställning.  Vi meddelar dig antingen per e-post eller per telefon.

PERSONUPPGIFTER

Om du beställer en vara, kontaktar oss eller på annat sätt interagerar med webbplatsen eller Maskinklippet AB, innebär det i regel att dina personuppgifter behandlas. För information om hur Maskinklippet AB behandlar dina personuppgifter, vänligen se personuppgiftspolicy (länk).

IMMATERIALRÄTT

Texter, bilder, logotyper och annat innehåll på webbplatsen tillhör Maskinklippet AB och våra samarbetspartners och får inte kopieras eller på annat sätt användas av tredje part, utan att skriftligt medgivande först inhämtats från aktuell rättighetsinnehavare. 

FORCE MAJEURE

Maskinklippet AB är inte skyldigt att fullgöra avtal om köp i fall där extraordinär oförutsägbar händelse eller omständighet utanför vår kontroll, som rimligen inte kunnat motverkats, medför att köp, leverans eller annan förpliktelse inte kan fullgöras. Detsamma gäller om sådan omständighet väsentligen försvårar eller försenar fullgörande av skyldighet väsentligen, varpå du som konsument och Maskinklippet AB har rätt att häva påverkat avtal om köp.

TVIST & KLAGOMÅL

För dessa Köp- och leveransvillkor tillämpas svensk rätt och, i andra fall än nedan, avgörs tvist i Sverige av allmän domstol.

Om du anser att en vara du har köpt hos oss är felaktig eller om du har något annat klagomål, är du välkommen att kontakta vår kundservice på kontakt@maskinklippet.se eller 0454-50590.

Om vi inte kan nå en uppgörelse så har du rätt att få tvisten prövad genom att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

Dessutom finns alternativ tvistlösning tillgänglig online, via EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning. Vänligen se länk nedan.

www.ec.europa.eu/consumers/odr