FAQ

Nedan har vi svar på de vanligaste frågorna, övriga frågor vänligen kontakta oss. Du kan nå oss via telefon 0454-50590 mellan 08:00-17:00 på vardagar. Via mail kontakt@maskinklippet.se dygnet runt samt chatta med oss i supportchatten när vi är online, vårt mål är att besvara alla samtal direkt och mail inom 24 timmar mellan 08:00-17:00 på vardagar.

Kan jag handla på Maskinklippet som företagare?

Absolut. När du kommer till kassan finns där två flikar: privat eller företag.

Välj vilket du föredrar att handla som och sedan kan du börja fylla i uppgifter såsom organisationsnummer, adress, mail etc. Om du önskar separat fakturamail och/eller referens på din order så kommer fält för detta längre ned i kassan.

Jag vill lägga till en produkt på en order jag redan lagt, hur gör jag?

Du lägger en ny order. Skicka sedan ett mail till kontakt@maskinklippet.se eller ring oss på 0454-50590 så plockar vi bort eventuell fraktkostnad.

Vad kostar frakten?

Alla order över 1000 kronor är fraktfria. Övriga order kostar 69:- i fast fraktkostnad.

Hur fungerar öppet köp/retur av produkt?

Vi erbjuder 14 dagars öppet köp vid oanvänd vara (under jul förlänger vi till 31/1). Vill du utnyttja öppet köp så skicka tillbaka varan väl förpackad i oskadad originalförpackning tillsammans med ifyllt returdokument (som du finner nedan). Du som kund står för returfrakten. Vi återbetalar hela produkternas värde till dig när varan har kommit i retur välemballerad och oskadad. Om originalförpackningen är skadad eller tejpad på görs 20% avdrag på krediteringen. Om varan är skadad görs en individuell bedömning av skadan. OBS! Retur av delar i ett paket innebär ordinarie kampanjpris på resterande paketartiklar.

Önskar du byta storlek eller produkt lägger du en ny order. Om den nya ordern understiger 1000 kronor och du därför debiteras en fraktkostnad kan du skriva i meddelanderutan i kassan att den är kopplad till en retur och vi krediterar då fraktkostnaden på den nya ordern.

Vänligen fyll i retursedeln som medföljer din order. Om du inte har kvar retursedeln kan du även ladda ner den här.

Returadressen är: Maskinklippet.se, Byggesvägen 4, 375 32 Mörrum

Måste jag vara hemma och ta emot varorna vid hemleverans?

Om din order levereras hem till dörren kommer du få ett sms när du kan boka utkörning. I detta sms kan du välja att kryssa i att ordern kan överlämnas utan kvittens.  Ansvaret för varan övergår till kund så snart varan lämnats av Postnord. Löpande leveransinformation ges av transportören under transporten.

Jag har inte fått någon faktura/kvitto?

Fakturor och kvitton skickas inte från Maskinklippet utan direkt från Collector bank som sköter alla betalningar. Det kommer som en bifogad PDF i ett mail. Har du råkat radera detta mail är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Jag har inte fått något ordererkännande?

Orderbekräftelsen kan då ha filtrerats bort. Slå ett öga i din mapp för skräppost så ligger ditt ordererkännande säkert där. Du får ordererkännandet inom några timmar efter att du lagt din order. Misstänker du att du angett fel mailadress kontaktar du vår kundtjänst.

Hur lång är leveranstiden på min order?

Lagervaror skickas oftast inom 24 h men kan ta fler arbetsdagar under högsäsong då belastningen på vårt lager är högre. Övriga artiklar är beställningsvaror och har då specat ”skickas inom x-x dagar” på respektive produktsida. Transporten tar sedan vanligtvis mellan 1-3 arbetsdagar beroende på om det är skickat till ombud eller som hemleverans.

Vilka skickar ni varorna med?

Generellt så skickar vi alla paket med Posten MyPack Collect och du hämtar ut det hos ditt närmaste postombud efter att du fått paketet aviserat på sms om du angett mobilnummer och i annat fall brev.

Större och tyngre kolli skickar vi med främst med MyPack Home. Kollin som går direkt från leverantörens lager kan även skickas med Schenker, DHL eller UPS och efter telefonavisering till dig blir paketet levererat till din dörr. All fraktinformation kring just din order kommer upp i kassan innan du slutför köpet.

Tips: Postnord har lanserat en app där man kan följa sitt paket så snart vi bokat frakten och även bli aviserad via denna. Appen heter PostNord  och du kan ladda ner den i Google Play eller App Store.

Kan jag få varorna levererade till annan adress?

Ja, efter att du fyllt i dina uppgifter i kassan kan du välja en kryssruta som säger "Annan leveransadress" och fylla i leveransadressen där. Detta förutsätter att du valt att betala via direktbetalning bank eller kort.

Jag får inte upp alternativet faktura?

Collector bank som sköter vår fakturering och övriga betalalternativ som dyker upp i kassan gör allt för att säkerheten ska vara hög och ibland kan det bli stopp fast det inte behövs. Du kan alltid välja kortbetalning och direktbetalning alternativt om du ringer Collector bank på 010-161 00 00 kan de redogöra för vad problemet är.

Finns det en fysisk butik?

Vi har ett showroom i Mörrum, Blekinge med utvalda produkter. Där finns även vår kunniga support och verkstad. När du lägger en order på Maskinklippet kan du alltid välja att hämta i denna butik på Byggesvägen 4 i Mörrum. Så snart dina varor inkommit och din order är färdigpackad får du ett mail att du är välkommen att hämta ordern.

Jag har köpt en maskin av er men är lite osäker på några saker nu när jag ska använda den.

Ta kontakt med oss via mail, telefon eller chatt så ska vi hjälpa dig så att du inte känner dig osäker längre.

Är alla maskiner provkörda och testade före leverans?

Alla maskiner från Husqvarna och Stihl funktionkontrolleras av vår personal innan dom skickas till kund. Det är en unik trygghet som kund på Maskinklippet och du vet att du alltid får hem en felfri produkt.

Jag är osäker på vilken maskin som är lämplig för mina behov, vad gör jag?

Då har du kommit till rätt butik, du tar kontakt med oss via mail, telefon eller chatten så ska vi hjälpa dig till ett bra köp som motsvarar dina behov.

Jag har tagit motorsågskörkort och fått en värdecheck, kan jag använda den när jag handlar på Maskinklippet?

De går alldeles utmärkt, du fyller i checken och postar den till oss, i kassan väljer du betalsätt faktura och skriver i noteringsrutan att du postat värdechecken så drar vi av rabatten på din faktura innan vi aktiverar den. Vi skickar varorna när vi fått värdechecken. OBS! Värdecheck från Stihl utgår från ordinarie priser.

Jag har fått ett brev från Solid, varför?

Vid garantiregistreringen av maskiner hos Husqvarna registreras maskinen hos Solid försäkringar som Husqvarna samarbetar med. Efter en tid får du ett erbjudande om förlängning av denna försäkring, som är helt frivillig. Försäkringen påverkar inte den 2-åriga garantin från Husqvarna.